HT-08 på Röda.

Här kommer några exempel på vad vi på Röda har gjort under höstterminen och fram till mitten av januari.

Alla barnen på förskolan blev bjudna på Cirkus Skratt. Efter föreställningen letade vi bl a cirkusbilder på internet, så att vi kunde göra våra egna cirkustält och artister.
Barnen har berättat sagor tillsammans och ritat till sagan. Till exempel  om Älgen Rosa, Igelkotten Iglis och Cirkussagan som kommer här.

Cirkusen.
Det var en gång en clowntrollkarl som skulle till cirkusen.
På vägen dit tänkte han på det han skulle göra.
Han tänkte på att han skulle stå på huvudet och ett ben och låtsas att han var en häst.
Att någon skulle balansera på hans hand. En annan skulle balansera ovanför den första.
Han stod också på en hand på cirkusen och trollade fram Musse Pigg, men det var inte Musse Pigg som kom fram utan ett lejon - Lejonkungen!
Lejonkungen jagade clowntrollkarlen och åt upp alla på hela cirkusen utom clowntrollkarlen som försökte trolla bort lejonet, men det gick inte. Men till slut, den femte gången funkade det.
Sedan trollade clowntrollkarlen fram alla som blivit uppätna igen.
Snipp, snapp, snut, nu är sagan slut.


      

Av: Maja, Einar, Elsa och  Emmie i december 2008.


Sagor har också berättats enskilt. Här har ett barn fotograferat och sedan berättat till bilderna.

Kon, nallen och den lilla musen.


Mu säger kon. Mu.


Nu träffar kon den stora nallen. Mu säger kon
till nallen. Kon vill att de ska hälsa på
varandra  och så gör de det.


Nu kommer den lilla musen. Mu säger kon.
Pip säger musen då.
Av Felicia 26.8 2008.


Ett barn kom på att man kunde ändra texten till en sång. Därefter fotograferade han saker som passade till sången.
Vi lade in  bilderna på PhotoStory och skrev in texten.
Sedan hjälpte de andra barnen i gruppen till att sjunga in sången om Lilla Kvackis.

Några barn har fotograferat och sedan använt bilden till ett pussel, som de klippt ut efter en mall.

Vi vuxna har filmat olika leksituationer och rutiner och visat med projektor på vårt föräldramöte.
Barnen tyckte det var väldigt roligt både att själva se och att få visa föräldrarna vad de gör på dagarna på förskolan.
Att filma olika aktiviteter är också ett bra hjälpmedel vid observationer.

Vi har pratat och fotograferat  närmiljön t ex kyrkan.

Datorn används över huvud taget mycket till att hämta information, tips och ideer till barnen. (Både text och bilder.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0