Hösten -08

Under höstterminen har vi arbetat med matematik o sagor på Gula avdelningen. Vi har utgått från Lena Anderssons böcker om Mollan & Mormor. I dessa två böcker finns mycket matematik att hitta. Bland annat många mönster, storlek och antal.
När vi läst böckerna några gånger började barnen diskutera vad det kunde finnas i mormors väskor och vad har din mormor/farmor i sin väska? Vi kom överens om att vi får göra en undersökning om detta. Alla barnen gick hem och frågade mormor/farmor om vad de hade i sina väskor. Vi fick in listor med ett  stort antal föremål.
Tillsammans med barnen fotograferade, sorterade, räknade och sammanställde vi resultatet. Vi överförde resultatet till olikfärgade lappar och gjorde ett stapeldiagram.
Det är helt tydligt att flera av barnen har förstått syftet med detta och hur det fungerar. De gjorde nämligen en stapel extra där de berättade hur många gånger Inger, (min kollega), hade tjatat om att få chokladglass. Se bilden nedan.
Av undersökningen kunde vi tydligt se att plånböcker var det som de flesta tillfrågade hade i sina väskor.

       

Vi har även arbetat en hel del med mönster, eftersom det finns många olika mönster i sagorna.  
Var ser man mönster och vad är ett mönster?
Vi har har mönster på våra kläder sa barnen. Vad är ett mönster, frågade vi. Detta är inte så lätt att svara på när man är liten. Men vi kom överens om att ett mönster är när bilden/figuren återkommer regelbundet.
Vi började undersöka vår närmiljö och upptäckte att mönster finns inte bara på våra kläder, utan på gardiner, väggar, möbler, leksaker och stövlar mm.

Tillsammans med barnen fotograferade vi mönster, alla barn fick leta reda på ngt som ingen annan fotograferat.
Vi gjorde sedan en utställning i vår hall där alla mönster sattes upp och barnen skrev vad de fotograferat.


SAGOR
Vi har även gjort sagor tillsammans med våra barn, alla har deltagit, och resultatet blev helt underbart.
Det har blivit små fotostoryberättelser där barnen själva eller två o två, eller flera tillsammans har hittat på berättelsen.
Vi har sedan tillsammans fotat och lagt in bilder och ljud.Vi ska lägga in länkar till sagorna snarast.

JULKALENDER!
Vår julkalender under december har bestått av en berättelse, där det hänt nya saker varje dag fram tll jul.
Det har varit ett roligt sätt att vänta in julen, och alla barnen har ritat och målat figurerna i sagan. Det är både minnes-träning och upprepning av siffrorna. Vad var det som hände igår? Hur ska det gå för lilltomten? Hur många djur har han träffat. Vem kom först, vem sitter överst



Kommentarer
Postat av: Ida Kallenberg

Vad mycket trevligt ni gör på Regnbågens förskola!Barnen lär sig verkligen mycket.

2009-03-25 @ 20:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0